Organisaties

De organisaties

AA VLAANDEREN

AA Vlaanderen biedt hulp aan mensen die kampen met een alcoholverslaving. Anonieme Alcoholisten is een gemeenschap van mannen en vrouwen die hun ervaring, kracht en hoop met elkaar delen om hun gemeenschappelijk probleem op te lossen en anderen te helpen bij het herstel van hun alcoholisme.

Centrum voor geestelijke gezondheidszorg Andante (CCG)

Andante biedt gespecialiseerde, ambulante zorg aan personen met ernstige geestelijke gezondheidsproblemen en aan hun omgeving.

OCMW Kortrijk - Lokaal Dienstencentrum De Zonnewijzer:
Het is een ontmoetingsplaats waar ze je kennen van gezicht, waar ze je aanspreken met je voornaam. Je kan er terecht voor een gezellige babbel, om de krant of een tijdschrift te lezen of om je eens lekker te ontspannen bij een kopje koffie. Een dienstencentrum zorgt ervoor dat je je niet isoleert of geïsoleerd voelt. Integendeel: je gaat de deur uit voor een frisse neus en krijgt de kans om mensen te ontmoeten. Samen tafelen maakt nieuwe vrienden: de maaltijden zijn gevarieerd en lekker. Voor wie niet meer uit de voeten kan, kunnen maaltijden ook thuis gebracht worden. Cursussen en projecten zoals geheugentraining, bewegingsleer, turnen, fitness, yoga en gezond koken zorgen ervoor dat je nog best je mannetje of vrouwtje kan staan, zowel verstandelijk als lichamelijk. Elke leeftijd heeft zijn specifieke problemen en noden, niets om tegenop te zien. Vooral niet omdat de dienstencentra je graag helpen bij al je vragen: sociaal, juridisch of administratief.

Universitair Ziekenhuis Brussel – Geheugenkliniek

De doelstelling van de dienst geriatrie (geheugenkliniek) is de autonomie van de bejaarde patiënten te bewaren. Zowel preventieve geneeskunde bij zelfredzame ouderen als meerdere medische aandoeningen bij chronische zieke patiënten worden door een multidisciplinair team benaderd. Het is voor de niet medicamenteuze benadering en cognitieve revalidatie van thuiswonende patiënten met dementie.

Zorggroep Heilig Hart - Geheugenkliniek

De organisatie houd zich vooral bezig met vroegdiagnostiek. In een vroegtijdig stadium wordt opzeoek gegaan naar de oorzaak van de geheugenproblemen. Dit gebeurt in samenspraak met de huisarts. De doelgroep is personen met geheugenmoeilijkheden. Dit geldt voor zowel senioren als volwassenen maar niet voor kinderen.